طرح های فرهنگی

طرح آموزشی – فرهنگی روایت هشتم

روایت هشتم

۱٫ مقدمه

ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام از انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری و وظایف اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. در این میان، آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی‎بن‎موسی‎الرضا علیه‎السلام قطب معنوی کشور و پایگاه امن معنوی عاشقان امام هشتم است. آن‎چه که انتظار می‎رود ظهور و بروز آثار پربرکت این زیارت در زندگی زائرانی است که با قلبی مالامال از عشق و آمادگی روحی و معنوی به مشهد مقدس مشرف می‎شوند تا ضمن زیارت، توشه‎ای برای آینده خود برگیرند.

حرم مطهر رضوی و اماکن مقدس دیگر مانند حرم کریمه اهل بیت علیهم السلام و شاهچراغ با توجه به حضور فراوان زائران بیشترین فضای آموزشی در حوزه تبلیغ دینی در کشور را دارا می‎باشد که این نیز وظیفه ما را سنگین‎تر می‎کند. بدیهی است، استفاده بهینه از فرصت آموزش نیازمند برنامه ‎و استمرار در چارچوب‎های خاص خود است. تولید نیروی انسانی لازم و متخصص از مواردی است که به صورت ناگهانی و دفعتاً انجام پذیر نیست. زمان لازم برای گزینش و انتخاب نیرو، آموزش هدفمند و ارزیابی‎های دقیق میدانی، ما را بر آن می‎دارد تا اساس و شالوده این کار به‎صورت علمی دیده شده و اجرایی گردد و آثار مترتب بر آن را در یک بازه زمانی بازخوردگیری نماییم.

بر این اساس، موسسه فرهنگی قرآن و عترت آلطه پس از درک ضرورت موضوع و آشنایی کامل با وضعیت موجود با هدف تلاش در جهت عملی شدن فرهنگ قرآن و عترت در ابعاد فردی و اجتماعی

خدمتی نوین را به زائران و ارادتمندان این بارگاه نورانی عرضه نماید. انشاءالله

۲٫ ضرورت و اهمیت

تبلیغ دینی، عهده‎دار گسترش دین در لایه‎های مختلف فرهنگ است و سازماندهی و بسط آن، نیازمند آموزش‎های عمیق و متنوعی است که لازم است به شیوه‎ای روش‎مند و علمی سامان یابد. نیاز فطری و دائمی بشر به آموزه‎های وحیانی از یک سو و مجاهدت و پایمردی علما و گسترش مکتب پیامبر صلوات الله علیه و اهل بیت طاهرین علیهم السلام از سوی دیگر دو عامل حیاتی در ماندگاری میراث عظیم دین جاودانه است. حرم حضرت ثامن الحجج علیه السلام از اماکنی است که بدون تردید ماندگاری و اثربخشی فضای معنوی آن انکارناپذیر است و آنچه که فلسفه وجود چنین مجموعه عظیم اجرایی و فرهنگی را توجیه می‎کند همین فضای ماندگاری و وظیفه تبلیغی اثربخش است.

ورود حجم عظیمی از زائرین خصوصا افراد فرهیخته و تحصیل‎کرده ایرانی و غیرایرانی، میزان زمان حضور و قابل دسترس بودن اماکن متبرکه ایران خصوصا مشهد مقدس به عنوان یک کلان‎شهر معنوی، مرکز ثقل معنوی شیعی به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه به همراه فضای جذاب توریستی متنوع در کشور و جایگاه رفیع امام رضا علیه السلام به صورت ویژه در بین تمامی اقشار مردم و همه طیف‎های فرهنگی، فرصت‎هایی است که با نبود برنامه علمی دقیق، به یک آسیب جدی تبدیل می‎شود و این فرصت بی‎بدیل را تبدیل به یک تهدید می‎کند. متاسفانه انگیزه و عطش زیارت بعد از دو روز اقامت به‎دلیل خستگی از زیارت به سمت فضای ترویحی مانند استخر، پارک‎های موجود در شهرها و اطراف آن کشیده می‎شود و این از سوالات زائران در سطح شهر و اماکن اطلاع‎رسانی مشهود است. از آثار این اتفاق، ناهنجاری‎ها ونازیبایی‎هایی مختلفی در حوزه رفتاری، اجتماعی و ارتباطی بین جوانان در شهر مقدس امام رضا علیه السلام است که به درون شهرهای دیگر کشیده می‎شود.

در چنین فرصتی تجلی نورانی حضرت امام رضا علیه السلام و خاندان اهل بیت در کشور ما، نمادهای معماری اسلامی و فضای روحی و روانی زائر، کار را برای یک برنامه آموزشی دقیق و اثربخش که انتظار می‎رود زائر دل‎سوخته را به فضای تحول ‎اثربخش در زندگی مهیا می‎کند آسان می‎سازد.

حس نورانیت معنوی با بیان معارف آداب و اعمال، دریافت و تعمیق نکات اعتقادی و اخلاقی با بیان تاریخ محسوس، آن چیزی است که باعث می‎شود روش زندگی از حس‎گرایی به معناگرایی تغییر پیدا کند.

۳٫ طرح مساله

«روایت هشتم» با موضوع «طرح آموزش تخصصی راویان» عهده‎دار تعمیق مفاهیم دینی مانا، بازگویی تاریخ و اثرات و نتایج رفتارهای آن است. آنچه که ضرورت طرح را بیشتر نشان می‎دهد آن است که این تغییر سبک زندگی، اندک و شاید به ندرت در بین زائرین اتفاق می‎افتد. یعنی به تناسب حجم تعداد زائرین، کمتر شاهد تاثیر و دریافت نکات اعتقادی‎، اخلاقی و در بعضی موارد احساس پایدار معنوی هستیم. به عبارت دیگر آنچه که از مجموعه تبلیغی موجود با توجه به ظرفیت موجود در نگاه کلان انتظار می‎رفته با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

این نکات ما را برآن داشت تا با طراحی دوره تخصصی و با استفاده از ابزارهای آموزشی فعال و اطلاعات محتوایی لازم بتوانیم فضای تاریخی را بیش‎از‎پیش ملموس کرده تا به پایداری رفتاری نزدیک شویم. متاسفانه کمبود و یا نبود نیروی لازم و توانمند در بخش روایت‎گری مسأله‎ای است که در حال حاضر کار ما را با آسیب مواجه کرده است. نیازهای جدید زائرین و ادبیات به‎‎روز لازمه حرکت‎های جدید توسط مجموعه‎های متولی در این قسمت است.

۴٫ پیشینه طرح

روایت‎گری از موضوعاتی است که روحانیون کاروان‎ها از دیرباز در مکه و مدینه به آن می‎پرداخته‎اند خصوصاً روحانیونی که فضای گذشته مکه و مدینه را دیده و آن فضا را به زمان صدر اسلام نزدیک‎تر لمس کرده‎اند. این طرح در قالب اجرایی در حال حاضر در کربلای معلی و نجف اشرف به صورت متمرکز اجرا می‎شود.

۵٫ مخاطبان طرح

با توجه به تخصصی بودن این طرح و لزوم آشنایی با حوزه معارف اسلام، طلاب علوم دینی که واجد شرایط و مورد تایید کارفرمای طرح می‎باشند می‎توانند در این دوره شرکت و پس از گذراندن مصاحبه و دوره آموزشی برای اجرا به‎کار گیری شوند.

۶٫ تعریف و اهداف

طرح «روایت هشتم» به برنامه فرهنگی اطلاق می‎گردد که در آن روحانیون و یا کارشناسان فرهنگی، زائرین را در سه حیطه دانشی، احساس و عملی در منطقه، با شیوهای رفتاری مناسب و اثرگذار نسبت به بیان تاریخ و ارائه نکات اخلاقی ضمن آن مورد آموزش قرار میدهند.[۱]

اهداف کلان

  1. بالابردن سطح اعتقادی و ارتقاء سطح رفتارهای اخلاقی حسنه زائرین پس از دانستن نکات اخلاقی و لمس جریانات تاریخی در محیط واقعی.
  2. آشنایی زائران حرم رضوی با سبک زندگی امام رضا علیه السلام.
  3. ارتقاء مباحث کلامی و اعتقادی با استفاده از روایات متعدد در این حوزه در مقطع زندگانی حضرت رضا علیه السلام
  4. تربیت راویان تاریخی و فراگیر کردن این شیوه آموزش در محیط واقعی جهت حرم مطهر رضوی.

 

برخی از اهداف کاربردی خرد این برنامه شامل موارد زیر میباشد:

  1. ارتقاء سطح آگاهی و شناخت، توسعه و تعمیق دانش و بینش و فعال کردن فضای آموزش توسط روایتگر.
  2. هدایت و راهنمایی معنوی و روحانی زائرین در جهت‎گیری‎های کلان اعتقادی و اخلاقی.
  3. ترویج و تبلیغ معارف دینی و بیان تاریخ واقعی و بدون تحریف از منظر شیعه برای زائرین.
  4. ارتقاء سطح معرفتی زائرین با استفاده از شیوه‎های جدید آموزش فعال و اثربخش.

[۱]. طبیعی است که آموزش روحانیون و کسب تجربه در چند دوره روند بیان نکات تاریخ و ارائه مباحث اعتقادی و اخلاقی را تغییر داده و باعث ماندگاری اثر آن خواهد بود.

برای نوشتن نظرات خود کلیک کنید

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارترین اخبار

بروبالا