طرح های آموزشی

کارگاه آموزشی ساختار مقاله و مقاله نویسی

آنچه که ما را به فضای تحقیق و پژوهش و یا نوشتار در آن حوزه، سوق می‎دهد ماحصل چندین فرایند فکری و عملی است که هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی‎ها و مولفه‎های اختصاصی است. شاید هر کدام از این مراحل و یا عملیات، به تنهایی خروجی مخصوص به خود داشته باشد اما آنچه که عامل تأثیرگذار در حوزه علمی است «تحقیق» و «روشمند بودن» آن است نه فقط نوشتار. تحقیق فرایند روشمندی است که منجر به تولید علم گردیده و دارای اثربخشی است. اختراعات و اکتشافات نیز برگرفته از همین شیوه ‎روشمند است. اختراع، خلق چیزی نیست، بلکه کشفی است که از نتیجه ترکیب جدید متغیرهای موجود ایجاد می‎شود.

ضرورت

بارها مشاهده شده است که فراگیران و دانش‎پژوهان با اندکی جستجو در منابع و بازنویسی محتوای دیگران و سرهم کردن مطالب از کتاب‎های دیگر، از کار خود به عنوان یک تحقیق علمی نام می‎برند. این نگاه و طی‎طریق، فضای علمی را به تکرار محتوا و سکون در فضای علمی و دور شدن از تولید علم می‎کشاند. تفکیک فضای «تحقیق روشمند» با دیگر خروجی‎های این زمینه از مواردی است که باید در بدو ورود در همه سطوح علمی به فراگیر آموخته شود.

یکی از مشکلات اساسی دانش‎جویان عدم آشنایی و تشخیص فضای تحقیق با مقاله‎نویسی است. عده‎ای تفاوتی بین این دو قائل نشده  و در عمل با مشکل مواجه می‎شوند. این کارگاه با هدف آشنایی با مقاله‎نویسی و ساختار آن و تفاوت آن با تحقیق طراحی شده است به عبارت دیگر این دوره به ویژگی‎های کلی یک مقاله علمی می‎پردازد. البته در مواردی که نیاز به ارائه مطالبی مربوط به روش تحقیق باشد بیان خواهد شد. دقت در رعایت این معیارها، محتوای علمی و نوشتاری ما را به سوی انسجام در مطالب و ارائه موفق سوق می‎دهد و امکان پذیرش آن را در فضای علمی مانند نشریات و جشنواره‎ها فراهم می‎سازد.

 

اهداف:

فراگیر می‎تواند پس از گذراندن کارگاه:

  1. به‎صورت اجمالی یک مقاله در سطح علمی خود را ارزیابی ساختاری کند.
  2. شناخت کامل از فضای مقاله نویسی به‎دست آورد.
  3. شناخت ساختار مقاله و مولفه‎های آن به‎طوری که بتواند:
  4. در تعریف، بین مقاله، و تحقیق و پایان نامه تمایز قائل شود.
  5. بتواند مولفه‎های یک ساختار مقاله را شرح داده و تعریف اجمالی داشته باشد.
  6. بتواند ساختار یک مقاله ترویجی را تکمیل کند.

در ساختار مقاله بتواند:

  1. تفاوت عنوان و موضوع را تشخیص داده و آن را  بنویسد.
  2. بتواند در مقدمه، نیاز، ضرورت و پیشینه بنویسد.
  3. بتواند با طرح سوال ایجاد انگیزه کند.
  4. بتواند توصیه، نتیجه، چکیده و کلیدواژه بنویسد.
  5. بتواند پاورقی و منابع را به صورت کامل بنویسد.

 

مشخصات دوره

نام: کارگاه آموزشی ساختار مفاله و مقاله‎نویسی

اساتید: اساتید این دوره‎ از مدرسین دوره‎های آموزشی کارگاهی و روش فعال در موضوعات روش تحقیق، روش تدریس، روش تحقیق، دروه‎های اثربخش معارف در کشور می‎باشند.

روش:شیوه آموزش اثربخش (روش کارگاهی)

پشتوانه: آموزش بیش از ۳۰ دوره در مشهد، نیشابور، تهران و مراکز علمی و فرهنگی

پیشینه: این کارگاه بنا به ضرورت و استفاده فراوان دانشجویان و طلاب برای اولین‎بار طراحی و اجرا شده است.

زمان برگزاری دوره: در دو هفته؛ ۴ جلسه، هفته اول ۳ جلسه دوجلسه صبح و یک جلسه بعد از ظهر و هفته دوم یک جلسه صبح (۴ جلسه دوساعته ۸ ساعت)

مخاطب: ۱- سطح کارشناسی و ارشد و طلاب علوم دینی  ۲- برای مقاطع کارشناسی به پایین با اساتید ویژه

محورهای بحث

الف) بررسی ساختار ظاهری و فیزیکی

ب) بررسی محتوای مقاله

ج) ادبیات نگارش و نحوه ارائه

در این کارگاه تمامی مواد آموزشی مورد نیاز شامل لوازم التحریر، اوراق فعالیت‎های آموزشی، بازخوردها، مقالات، کتاب آموزشی، برگه فعال‌سازی در هر محور که حاوی سوال و مساله‌ای برای تفکر، ارائه برگه تفکر فردی و به جریان انداختن عملیات بارش فکریِ فردی، ارائه برگه مشاوره گروهی و به جریان انداختن عملیات مباحثه گروهی، معرفی منابع مطالعاتی لازم و شیوه ادامه آموزش براساس روش فراشناخت، و اسامی کتاب‎ها برای تحویل به شرکت‎کنندگان به عنوان منبع جنبی انجام می‎گیرد.

برای نوشتن نظرات خود کلیک کنید

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارترین اخبار

بروبالا